aktywność fizyczna w ciąży

Jesteś w ciąży? Gratulacje! Przed Tobą wspaniały czas. Szykowanie wyprawki, urządzanie pokoiku, ale i czasem obawy o swój wygląd i swoją formę. Myśląc o swoim zdrowiu, bądź aktywna w ciąży. Ta inwestycja zaprocentuje w niedalekiej przyszłości!

Aktywność fizyczna – co warto wiedzieć?

Zanim przystąpisz do jakiejkolwiek aktywności, skonsultuj się ze swoim ginekologiem. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, z pewnością pozwoli ci trenować. Ciężarne, u których występuje ciąża bliźniacza, nadciśnienie tętnicze czy wcześniej rodziły przedwcześnie, powinny zrezygnować z wysiłku fizycznego. Pamiętaj jednak, że o wszystkim decyduje twój ginekolog i to on ma ostatnie zdanie.

Dla kobiet, które przed ciążą były aktywne, nie ma konieczności przerywania treningów na okres pierwszego trymestru, ale bez testowania nowości czyli wykonywania ćwiczeń, których nie zdążyło się spróbować przed ciążą. Z kolei przyszłe mamy, które wcześniej nie ćwiczyły, powinny poczekać do drugiego trymestru i wtedy zacząć uczęszczać na treningi. Aktywność fizyczna w ciąży może być nawet do dnia porodu. Ważne, aby czuć się dobrze i nie przemęczać się.

Jaki trening wybrać?

Tak jak w każdej aktywności fizycznej, tak i ciąża ma swoje ograniczenia przy wyborze treningów. Należy zrezygnować ze wszelkiego rodzaju sportów ekstremalnych oraz sportów walk. Zaleca się też rezygnację z ćwiczeń cardio-urazogennych, tj. jazda na rolkach, rowerze czy bieganie. Treningi interwałowe, jak HIIT czy Tabata również podlegają zakazowi. Nie trzeba rezygnować z ćwiczeń siłowych, ale należy zmniejszyć wykorzystywane obciążenie. W coraz większej ilości klubów fitness powstają specjalne zajęcia grupowe dedykowane kobietom w ciąży. Nastawione są one na utrzymanie odpowiedniej kondycji, wzmocnienie poszczególnych partii mięśniowych (plecy, ręce, nogi) oraz przygotowanie kobiety do porodu. Oprócz tradycyjnego wzmacniania przyszłe mamy uczone są prawidłowego oddechu, wzmacniania mięśni dnia miednicy oraz relaksacji, wykorzystywanych podczas porodu.

Aktywność fizyczna w ciąży wielu kobietom ułatwia poród, ponieważ poprawia funkcjonowanie układu krążenia oraz układu oddechowego. Nie powinna być ona jednak stosowana jako aktywność odchudzająca, lecz jako aktywność poprawiająca ogólną kondycję. Ponad to sprzyja szybszej regeneracji poporodowej, a także zapobiega rozwojowi depresji poporodowej. A jak powszechnie wiadomo: szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.

Dorota Szeliga-Kobus, instruktorka fintess

www.fitnessdorota.pl

Komentarze

UDOSTĘPNIJ